Grootste klimplantenkweker bestrijdt ziekten en plagen zonder chemie
19 July 2023

Op 1 januari 2023 is klimplantenkweker van der Starre gestopt met het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen. Sindsdien zet hij uitsluitend plantversterkers, milieuvriendelijke middelen én nuttige insecten in, om ziekten en plagen in de hand te houden. Een half jaar na deze grote stap zijn ondernemer en Intratuin positief. Ook blijken nuttige insecten op het bedrijf al te werken aan de volgende generatie.

De knoop doorgehakt
Het bedrijf gebruikte al enige jaren geen chemische bestrijdingsmiddelen in de vermeerdering, maar wilde ook in de teelt niet meer afhankelijk zijn van chemie. Op 1 januari 2023 hakte het bedrijf definitief de knoop door en koos voor 100% chemievrije bestrijding.

Samen insecten monitoren tussen de clematis

Natuurlijke vijanden
Begin juli organiseerde CLM vanuit het project Bee Deals een monitoringsbezoek aan Joost van der Starre en zijn hoofdscout Gianluca Calabrò . Ook Hans Reijngoud, kwaliteitsmanager groen bij afnemer Intratuin, was aanwezig. Bij de insectenmonitoring door CLM bleken natuurlijke vijanden zoals bessenzweefvliegen en lieveheersbeestjes ruim vertegenwoordigd op het bedrijf en al te werken aan de volgende generatie. Lees de volledige impressie op beedeals.nl/grootste-klimplantenkweker-laat-zien-dat-het-kan-ziekten-en-plagen-bestrijden-zonder-inzet-van-chemie/.
Hoofdscout Gianluca Calabrò checkt wekelijks alle vakken met planten op zowel plaaginsecten als natuurlijke vijanden.

Het komt eropaan om steeds de balans te bewaken en steeds op tijd te handelen. We kiezen ervoor om zo nodig extra natuurlijke bestrijders uit te zetten, om de plaagdruk te verlagen.

Gianluca Calabrò

Communicatie met de klant
‘Bij de verkoop van sierplanten, zonder inzet van chemie, is goede communicatie nodig, vertelt Reijngoud. ‘Planten in de winkel zien er minder eenvormig uit, er kan een takje scheef zitten, een gaatje in het blad en er kunnen nog wat beestjes opzitten. Hoe reageert de klant daarop?’ Het marketingteam van Intratuin onderzoekt momenteel hoe klanten zijn te motiveren om deze planten ook daadwerkelijk te kopen.

Reijngoud vindt het mooi om te zien hoe van der Starre en Calabrò samenwerken met de natuur. In de markt zou hij graag samen op willen trekken met kwekers en verkopers. ‘Als consumenten klaar zijn voor natuurlijk gekweekte sierplanten, misschien tegen een hogere prijs, maar wel een eerlijk product met een duidelijk verhaal, dan moeten we dat kunnen bieden met elkaar.’