Vang een gans en eet hem op! Ook bij Vroege Vogels
14 december 2015

Tijdens een uitverkocht diner bij restaurant Instock in Amsterdam hebben CLM en de agrarische natuurvereniging Water, Land en Dijken de nieuwe online game Ga voor Gans! gelanceerd. Vang met de game op www.gavoorgans.nl je eigen gans en maak kennis met de bijzonder lekkere smaak van Hollandse wilde gans, kies uit diverse wilde ganzenvlees produkten. Ook het radioprogramma Vroege Vogels besteedde aandacht aan de Ga voor Gans campagne.

Wilde gans – lekker wild
Wilde gans heeft echt een eigen smaak. Wilde ganzen eten gras, granen, oogstresten en landbouwgewassen, maar ook allerlei planten uit de natuur. Dit gevarieerde dieet zorgt voor supermager en smaakvol vlees. Een van de deelnemers aan het diner: “Wat was dat lekker, zacht en mals. Dat we dat niet eerder hebben ontdekt.”
 
Waarom wilde gans?
Het aantal wilde ganzen dat in Nederland broedt, is explosief toegenomen. Er zijn nu 600.000 ganzen in de zomer. Vanwege de schade die deze ganzen veroorzaken aan landbouw en natuur, en vanwege het risico dat ze vormen rond Schiphol, worden de aantallen door de provincies teruggebracht. In 2016 kunnen in Noord-Holland alleen al 100.000 ganzen worden geschoten en gevangen. Dit aantal overtreft de huidige vraag in de markt. We verwachten een overschot van 20.000 ganzen bij Noord-Hollandse groothandels. Laten we zorgen dat die niet verspild worden maar op het menu worden gezet. Speel de game op www.gavoorgans.nl en bestel een delicatessepakket met verschillende producten van wilde gans, zoals worst en rillette. Maar let op: op=op. Er wordt op de website niet meer wilde ganzenvlees aangeboden dan dat er vanwege noodzakelijk populatiebeheer beschikbaar is.

Bestel wilde ganzenvlees
Zin in wilde gans?

Campagne Ga voor Gans in radioprogramma Vroege Vogels
Ook het radioprogramma Vroege Vogels besteedde aandacht aan de campagne Ga voor Gans!

Beluister het item, uitgezonden op zondag 13 december 2015, op vroegevogels.vara.nl

Ga voor Gans is een campagne van het Centrum voor Landbouw en Milieu (CLM) en de Agrarische Natuurvereniging Water, Land en Dijken (WLD), in samenwerking met Groothandel Pieter van Meel, Ruig Wild en Gevogelte en Gebroeders de Wolf. De campagne is een idee van Food Cabinet en wordt financieel mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Holland.
 
Meer info